Zdrowy zakwas z buraków

Każdy z nas zna buraka i na pewno go nieraz jadł, chociażby w formie barszczu na Wigilię. Oczywiście to nie jedyne zastosowanie tego zdrowego warzywa, które zawiera niewiele kalorii i może być wykorzystywane jako naturalny barwnik.

Wykonanie smacznego zakwasu buraczanego

zakwas buraczanyNie od dziś wiadomo, że buraki są niesamowicie zdrowym warzywem, które jest mało kaloryczne i ma działanie oczyszczające. Z buraków można zrobić surówkę, przetwory w occie, upiec w całości, przygotować pesto do makaronu czy przyrządzić zdrowy sok. Jednak to nie wszystko, bo lista jest naprawdę długa, a na jednym z pierwszych miejsc na pewno będzie zakwas buraczany, który przeważnie kojarzymy ze świętami Bożego Narodzenia. Nie mniej jednak ze względu na cenne właściwości kiszonych produktów, warto taki zakwas spożywać znacznie częściej niż raz w roku, ponieważ jego przygotowanie jest bardzo proste. W internecie znajdziemy sporo przepisów na zakwas, ale zawsze najlepszy jest najprostszy. Potrzebny jest duży słoik, sporo świeżych buraków czerwonych, główka czosnku, kilka ziarenek pieprzu, liście laurowe i koper. Buraki i czosnek należy obrać i pokroić na mniejsze kawałki, a następnie układać na przemian w słoiku, dodając przyprawy. Na samym końcu układamy sporą porcję kopru i zalewamy przegotowaną i przestudzoną wodą ze solą. Przeważnie daje się łyżkę soli na litr wody. Tak przygotowany zakwas przykrywamy i odstawiamy w ciepłe miejsce. Należy go codziennie mieszać, aby nie pojawiła się pleśń i dbać o to, aby koper był zanurzony w płynie.

Jak widać zrobienie zakwasu buraczanego jest bardzo proste i istnieją małe szanse żeby się nie udał. Przeważnie po około siedmiu – dziesięciu dniach zakwas jest gotowy i można go zlać do butelek i szczelnie zamknąć. W takich warunkach nadal będzie się kisił.